Bimbo i el Barça

traduccions i marques

Pere Sala

Redactor de continguts de Traduccions Idiomatic

Les raons divertides i diplomàtiques de per què potser no és una idea gaire encertada que Bimbo patrocini l'equip femení del FC Barcelona.


A mesura que el món de l'esport evoluciona, els acords de patrocini s'han convertit en una manera comuna per a les empreses, de recolzar i promocionar les seves marques. Des de roba esportiva fins a begudes energètiques, hem vist nombroses associacions entre empreses i equips esportius. No obstant això, alguns patrocinis poden aixecar les celles i generar converses interessants. Un exemple d'això és l'acord de patrocini recent entre “Bimbo”, una marca ben coneguda del sector alimentari, i l'equip femení del FC Barcelona. Aquí us presentem algunes raons divertides i diplomàtiques per les quals aquest patrocini potser no és la combinació perfecta:


Admetem-ho; el nom de "Bimbo" és potser una mica cridaner. Tot i que l'empresa podia tenir orígens innocents sobre que el nom que va ser escollit, per a uns pastissets (era una combinació entre el joc "Bingo" i "Bambi", de la famosa pel·lícula de Disney), l'empresa mateixa ja veié que, en alguns països el nom podria tenir diferents significats. Així varen saber que, en italià col·loquial, als nens (bambini), en singular se'ls anomenava "bimbo", que en hongarès la mateixa paraula podia significar "capullo", que a la Xina podia ser un pastisset, o que en països de parla anglesa, significava dona amb poca intel·ligència.

Tenir una empresa amb aquest nom com a patrocinador d'un equip de futbol femení professional podria enviar missatges confusos i provocar atenció i crítiques innecessàries en zones de parla anglesa.

Justament, la percepció de la Marca respecte a l'equip femení del FC Barcelona, és la de talent, d'atletisme i d'empoderament de les dones en l'esport. I per ells, "Bimbo" només està associada amb productes de fleca i pastisseria, el que potser tampoc s'ajusta perfectament a l'esperit esportiu ni a la imatge d'un equip de futbol professional, basant-se en una alimentació sana. Tot i que Bimbo és una marca ben establerta amb una llarga història i una àmplia gamma de productes, l'associació d'aquesta marca amb un equip de futbol potser no és una combinació òbvia en termes de percepció.


I en el clima social actual, on s'intenta promoure la igualtat de gènere i la inclusió, és una prioritat important. Tot i que les intencions de "Bimbo" en patrocinar un equip de futbol femení podrien ser benintencionades, el nom de l'empresa i les connotacions, podrien reforçar estereotips de gènere, la qual cosa podria ser contraproduent per a l'objectiu de promoure les dones en l'esport.

És rellevant que les empreses siguin conscients de la sensibilitat de gènere en la seva marca i el patrocini, i assegurar-se que estiguin promocionant missatges positius d'inclusió i empoderament, a tots els països.


Els aficionats del futbol són apassionats i emocionals, i sovint expressen les seves opinions amb vehemència. L'associació de "Bimbo" amb l'equip femení del FC Barcelona podria generar reaccions negatives o polèmiques amb persones de parla anglesa, especialment si sorgeixen malentesos o interpretacions negatives pel nom de l'empresa o altres factors. És important tenir en compte la possible reacció d'aquests i com aquesta pot afectar la imatge de l'equip i la marca de l'empresa com a patrocinadora.


Les diferències Culturals i de llenguatge pot tenir diferents connotacions i significats en diferents països. Tenir una empresa amb aquest nom com a patrocinador d'un equip esportiu a Catalunya, on es parla català i castellà, però no anglès, potser és ben rebut per part de la comunitat local, però pot generar confusions o malentesos en la comunicació i promoció de l'equip a altres països de parla anglesa.


Malgrat aquestes connotacions, és rellevant recordar que les decisions de patrocini són més complexes del que semblen i depenen de molts factors, incloent-hi les estratègies de màrqueting i les dinàmiques comercials. Cada empresa i equip ha de prendre les seves pròpies decisions basades en la seva situació particular. I aquesta és una feina no només d'interpretació, sinó de traducció i diplomàcia.


Tot i que el patrocini de "Bimbo" a l'equip femení del FC Barcelona potser és una oportunitat de negoci, també pot generar dubtes i crítiques pel nom de l'empresa, en la percepció de la marca, la sensibilitat de gènere, o les reaccions dels aficionats amb les diferències culturals. És crucial que les empreses tinguin en compte aquestes qüestions i prenguin decisions de patrocini conscients i ben ponderades per assegurar-se que estiguin promocionant missatges positius i coherents amb els valors i l'esperit de l'equip i la comunitat a la qual volen recolzar.

I aquesta, és una feina que ens concerneix a tots.